Reklama
Doporučujeme

Spotřebiče Karma Design za skvělé ceny
Nabízíme vestavby Karma Design za bezkonkurenční ceny, poštovné a dovoz ZDARMA!
shop.spotrebice.cz

Aspen.PR
Specialista na PR a marketing segmentu spotřebičů a bydlení. Efektní a efektivní komunikace pro váš produkt.
www.aspen.pr/cs/

Rentpoint
Autopůjčovna s nejširší nabídkou nabídkou vozů na trhu.
www.rentpoint.cz


Mixér

395784_chilli_4.jpg

Hrajeme si s vegetariánskou kuchyní 22.09.2010

Mnoho z nás rádo a s oblibou říká, že nejlepší zelenina je právě ta, co je přepasírovaná přes vepříka. Pak jsou tu ale také ti, kteří vepříka odmítnou a dají si raději jen tu zeleninu. Jaká je vlastně vegetariánská kuchyně? Co vlastně kromě zeleniny konzumují ti, co nejí maso?


Existuje několik různých skupin, do kterých vegetariány dělit. Někteří jí i ryby, někteří naopak odmítají vše živočišného původu. V obecné rovině můžeme nemasojedlíky rozdělit do dvou skupin: vegetariány, konzumující mj. mléko a mléčné výrobky, a vegany, kteří mléčné výrobky odmítají. Ti nejstriktnější odmítají také med, vejce a další výrobky pocházející od zvířat.

VegeMeat či nemeat?

Navzdory všem představám o lidech zobajících pouze zrní je však vegetariánská kuchyně velmi chutná a pestrá. Pojďme si v krátkosti představit některé speciality, které vegetariáni rádi používají ve své kuchyni:

Tofu: Vyrábí se ze sójy a vzhledem připomíná tvaroh na strouhaní. Někteří ho také nazývají jako sójový sýr. Obsahuje mnoho vitamínů a minerálů, kvalitní bílkoviny a minimum tuku. Je vhodné také pro sportovce či při redukční dietě.

Tempeh:
Vyrábí se naložením sóji s kulturou rhizopus oryzae. Je velmi dobře stravitelný. Tempeh je zajímavý tím, že obsahuje všechny vitamíny řady B, je to takový vitamínový komplex, včetně vitamínu B12.

Mořská řasa: Je čistá a kvalitní potravina s lehce stravitelnými bílkovinami a uhlovodany. Tělu dodávají tolik potřebné vitamíny - A, B2, B12, C. Mořské řasy jsou také ceněny pro obsah minerálních látek - vápník, zinek, hořčík, železo, jód, chróm a sodík. Obsahují 10× až 20× více minerálů než zelenina. Některé druhy mají dokonce více vápníku než mléko a z mořských řas ho lidské tělo využívá beze zbytku. Navíc minerály a enzymy obsažené v řasách napomáhají tělu při rozpouštění tuků a hlenů vznikajících nadměrnou spotřebou kyselinotvorných potravin.

Sójové maso: Asi nejznámější alternativa k masu, je velmi levné, rychle se připravuje. Vyrábí se v několika typech: od plátků, kostek přes nudličky až k sójovému granulátu. Obsahuje mnoho bílkovin a málo tuku.

Robi maso: Název vznikl jako zkratka pro rostlinnou bílkovinu, je vyráběn z obilí, kukuřice a pšeničných klíčků. Opět obsahuje velké množství bílkovin a minimum tuku. Robi můžete nákladat, smažit i péct.

Zeleninový salátAbyste mohli ochutnat tyto pochoutky, však nemusíte být nutně vegetarián. Stačí jen váš mlsný jazýček a radost objevovat nové kombinace a chuti. Snad vám budou následující recepty inspirací. Dobrou chuť.


Sojové plátky kari omáčkou a jablky

sójové nudličky, vegeta, 50 g másla, 75 g cibule, hladká mouka, kari, 3 dcl smetany, 100 g jablek, sůl

Jak na to?
Sojové nudličky připravíme podle návodu ve vodě ochucené vegetou, poté vymačkáme přebytečnou vodu. Na másle osmahneme nadrobno nakrájenou cibuli, přídáme mouku a uděláme jíšku. Poté přidáme kari a zalijeme smetanou. Nakonec přidáme nastrouhaná jablka a sůl a asi 20 minut povaříme. Pět minut před koncem vaření přidáme i sojové nudličky. Podáváme s rýží.


Kuskus s tofu

hrnek celozrnného kuskusu, mražená zelenina - lahůdková s paprikou, uzené tofu, jarní cibulka, sůl, pepř, koření - grilovaná zelenina, oregáno atd., olivový olej

Jak na to?
Na oleji osmažíme cibulku, zeleninu, zasypeme kořením a zalejeme trochou vody. Poté přidáme kuskus, chvilku osmažíme a zalijeme asi dvěma hrnky vody. Ochutnáme a případně dokořeníme, osolíme, opepříme a přidáme na kostičky nakrájené tofu. Na talíři posypeme nakrájenou zelenou natí z cibulek.


Autor: Eliška Počarovská / Soja.cz
Foto: Sxc.hu

Související články


Kategorie


RSS Tisk stránky


zpět

Nenechte si ujít